افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شعبان 1446 Thursday, 13 February , 2025

اطلاعیه ها

سردار محمد کاظمی رئیس سازمان اطلاعات سپاه شد مدیریت بازار ارز‌ بدون استفاده از یک دلار ذخایر بانک مرکزی/ دلار ‌در کانال 29 هزار تومان‌ بسیج پای کار کشاورزان می‌ایستد/ سردار غلامرضا سلیمانی: توافق بزرگ با وزارت جهاد در راه است زاهدی وفا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد چرا اعتراضات و اغتشاشات پس از درگذشت مهسا امینی اتفاق افتاد؟/ آیا نظام طبقه متوسط را از دست داده است؟ نخستین جلسه شورای عالی سینما برگزار شد یا قوانین را رعایت کن یا جریمه می‌شوی!/ قوانین سختگیرانه برای فعالیت اینستاگرام در کشورهای مختلف شعارهای رکیک تجمع دانشجویان شریف لکه ننگ ساحت دانشگاه/ ریشه‌های این انحراف چیست؟ بررسی صلاحیت زاهدی‌وفا در مجلس/ نادران و امیرآبادی موافق؛ نوروزی، عسگری و توسلی مخالف نطق کردند واکنش عموی نیکا شاکرمی به دعوت خاله‌اش از مردم برای تجمع | نظریه اولیه پزشکی قانونی؛ مرگ با گلوله در تجمعات صحت دارد؟ | سرنوشت پیکر دختر ۱۷ ساله قالیباف: فرمایشات رهبر انقلاب وظیفه خواص را روشن کرد | مرزبندی میان مردم و آشوبگران مشخص شد

3
توسط محققان کشور؛

شیشه هواپیما با قابلیت ضد بخار تولید شد

  • کد خبر : 105564
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
شیشه هواپیما با قابلیت ضد بخار تولید شد
محققان کشور موفق به تولید شیشه های هواپیمای ضد بخار با فناوری نانو شدند.

ه گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخار نگرفتن شیشه هواپیما رابطه مستقیمی با سلامت مسافران دارد بر همین اساس با کمک پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان پیشگیری می‌شود.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود به همین دلیل در دنیا با کمک فناوری نانو؛ پوشش‌هایی تولید شده که مانع بخارگرفتگی این شیشه‌ها می‌شود.

جنس شیشه‌های کناری و جلوی هواپیما با توجه به میزان فشاری که تحمل می‌کنند، متفاوت است. از آنجا که شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان فشار بیشتری را باید تحمل کند پنجره‌های کابین خلبان را همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و موادی دیگر می‌سازند.

این شیشه‌ها ساختاری شبیه شیشه‌های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی خرد نمی‌شوند و ممکن است تنها ترک بردارند. تفاوت دیگری که شیشه‌های جلوی هواپیما با شیشه‌های کناری دارند، شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است.

شفافیت شیشه‌های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از خواص مهم شیشه کابین خلبان عدم ایجاد بخار آب در سطح آن است، چرا که منجر به کاهش قدرت دید خلبان و امکان ایجاد خطر می‌شود. امروزه با اعمال برخی از پوشش‌های دارای اجزای نانومتری، می‌توان به ممانعت از ایجاد لایه بخار در سطح شیشه کابین خلبان کمک کرد. چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند.

هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می‌کنند و این محققان در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کنند.

چنین پوشش‌هایی اثرات مخرب بر میزان عبور و یا پراکندگی نور برخورد کرده به شیشه هواپیما وارد نمی‌کنند. محققان کشور توانستند با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی بومی اقدام به تولید پوشش‌های دارای اجزای نانومتری برای پیشگیری از بخارگرفتگی شیشه‌های کابین هواپیما کنند.

لینک کوتاه : https://ensaniatnews.ir/?p=105564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.